بررسی کیفی اسنادی نقش رفتار های کلامی و غیر کلامی والدین در تربیت موفق کودک

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

 بررسی کیفی اسنادی نقش رفتار های کلامی و غیر کلامی والدین در تربیت موفق کودک دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی کیفی اسنادی نقش رفتار های کلامی و غیر کلامی والدین در تربیت موفق کودک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی کیفی اسنادی نقش رفتار های کلامی و غیر کلامی والدین در تربیت موفق کودک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی کیفی اسنادی نقش رفتار های کلامی و غیر کلامی والدین در تربیت موفق کودک :

سال انتشار : 1394

نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم،مهندسی و فناوری با محوریت پژوھشھای نیاز محور

تعداد صفحات : 5

چکیده مقاله:

خانواده اولین نهاد تربیتی کودک است و والدین نقش مهم و کلیدی در تربیت کودکان دارند. رفتار والدین در ابعاد کلامی و غیر کلامی تاثیر مهمی در شخصیت و رفتار کودکان دارد. از آنجایی که نقش رفتار عینی و غیر کلامی برای کودک رساتر از رفتار کلامی است. در این مقاله بیشتر به نقش رفتار های عینی والدین و درک بیشتر این رفتار توسط کودکان پرداخته شده است.از طرفی چگونگی سازماندهی رفتار کلامی والدین و شیوه های استفاده از واژه ها و چگونگی بیان مثبت آنها در ارتباط با کودکان هم مورد توجه قرار گرفته است. روش بکار گرفته شده در این تحقیق روش کیفی اسنادی کتابخانه ای است. منابع شامل کتب داخلی وخارجی،ترجمه و مقالات مجلات تربیتی داخلی ، است که به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته اند. بطور کلی والدین به عنوان اصلی ترین الگوی کودکان می توانند با هماهنگی و تمرکز بر رفتار خود و بخصوص رفتارهای غیر کلامی در جهت سازماندهی رفتار های کودکان خود و تربیتی موفق گام های اساسی بردارند.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله تربیت دینی و فاعل ارادی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

 مقاله تربیت دینی و فاعل ارادی دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تربیت دینی و فاعل ارادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تربیت دینی و فاعل ارادی

چکیده  
مقدمه  
پیشینه  
مبادی افعال اختیاری  
نکاتی درباره علم  
نکاتی درباره شوق  
نکاتی درباره اراده  
علّت غائی  
توضیح  
اهداف تربیت دینی  
در مقام باور  
در مقام عمل  
راهکارها  
راه‌کار اول: راهی برای تقویت شوق و محبّت به خداوند تعالی  
راه‌کار دوم: راهی برای تضعیف حبّ دنیا  
نتیجه‌گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تربیت دینی و فاعل ارادی

ـ نهج البلاغه، قم، هجرت، 1414ق

– تمیمی آمدی،‏ عبد الواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم، دفتر تبلیغات، 1366ش

– دیلمی، شیخ حسن، إرشاد القلوب إلی الصواب، قم، شریف رضی، 1412ق

– صدرالمتالهین، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، چ سوم، 1981 م

– طباطبائی، سیدمحمدحسین، نهایه الحکمه، قم، موسسه النشر الاسلامی، چ دوازدهم، 1416ق

– عاملی،‏ زین‌العابدین کاظمی خلخالی‏، الجواهر السنیه-کلیات حدیث قدسی، (نرم افزار گنجینه روایات نور)

– عطاردی، عزیز الله‏، ترجمه مشکاه الانوار، تهران، عطارد، 1374ش

– طباطبائی، سیدمحمدحسین، نهایه الحکمه، تصحیح وتعلیق غلامرضا فیاضی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چ سوم، 1385ش

ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، چ دوم، 1403ق

ـ مصباح، محمدتقی، تعلیقه علی نهایه الحکمه، قم، موسسه در راه حق، 1405ق

ـ ـــــ ، دروس فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات، چ دوم، 1370ش

ـ ـــــ ، آموزش فلسفه، سازمان تبلیغات اسلامی،1377ش، چاپ هشتم، 2جلد

ـ ـــــ ، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش محمد حسین اسکندری، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1376ش، چاپ اول، سه جلد

ـ مطهری مرتضی، مسئله شناخت، تهران، صدرا، چ ششم، 1371ش

ـ ـــــ ، شرح منظومه، تهران، صدرا، چ چهارم، 1376ش

ـ موسوی‌همدانی، سیدمحمدباقر، ترجمه تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، چ پنجم، 1374ش.‏

ـ مولوی، مثنوی معنوی (نرم افزار نور)

چکیده

در بخش اول این مقاله، برای رسیدن به برخی مبانی تربیت دینی، به تبیین مبادی افعال ارادی انسان از دید فیلسوفان می‌پردازیم. با تبیین مبادی افعال ارادی انسان، نشان خواهیم داد که انسان برای انجام عملی ارادی، ابتدا به معرفت و شناخت نیازمند است. پس از آن باید اذعان به مفید بودن فعل کند و به دنبال آن میل و گرایش در او ایجاد شود و این میل به قدری شدت یابد که منجر به اراده و پس از آن، انجام فعل، شود. فروعاتی که از این تبیین تفریع می‌شود، می‌تواند به منزله مبانی در تربیت دینی استفاده شود. در بخش دوم، پس از تعیین اهداف تربیت دینی از یک طرف، و به‌کارگیری فروعات به‌دست‌آمده از طرف دیگر، به بررسی برخی از راه‌کارهایی می‌پردازیم که ما را در نیل به اهداف تربیت دینی یاری می‌رساند

کلیدواژه‌ها: تربیت دینی، فاعل ارادی، مبادی افعال، علت فاعلی، علت غایی، شوق

 

مقدمه

تربیت دینی برنامه‌ای است که هدف آن تقویت باورهای دینی و التزام عملی به آموزه‌های دینی است. این موضوع بدون شناخت انسان، اگر نگوییم ناممکن، دست‌کم امری است در معرض خطاهای بزرگ. به بیان دیگر، آموزه های تربیتی در متن دین، ابزاری مطمئن برای تربیتی شایسته از انسان است و شناخت این آموزه‌ها و نظام‌بخشی به آنها، از امور لازم می‌باشد. از این‌روی، وظیفه عالمان دلسوز است که برای استخراج و نُمایاندن این گنج نیمه‌پنهان، تلاشی مضاعف داشته باشند و با پروراندن میراث گران‌بهای بجا مانده از سلفِ بی‌نظیر، آن را به نسل‌های آینده تقدیم کنند

اما این یک بخش از وظیفه است و یک بال پرواز. بخش دیگر آن شناخت موضوع این آموزه‌های تربیتی، یعنی انسان است. مربّی دینی افزون بر شناخت آموزه‌های دینی، باید بداند این آموزه‌ها برای چه موجودی و با چه ویژگی‌هایی فرستاده شده است. در درون او چه می‌گذرد؟ چه امیال و گرایش‌های دارد؟ چگونه فعلی را انجام می‌دهد یا فعلی را ترک می‌کند؟ و صدها پرسش دیگر. این، بال دیگر پرواز به سمت قلّه اهداف تربیت دینی است

دست‌کم دو امر را می‌توان از پیامدهای این شناخت دانست: الف) چنین شناخت‌هایی از انسان به مربی کمک می‌کند تا بسیار راحت‌تر بین انسان و دین آشتی برقرار کند. وقتی از دردها و نیازهای انسان خبر داشته باشد، می‌تواند داروی این دردها و رافع این نیازها را از درون دین شناسایی کند و به او ارائه دهد؛ ب) مربّی مهارت مخاطب‌شناسی پیدا می‌کند که از امور لازم در تربیت است؛ مهارتی که اوج آن را می‌توان در انبیا و امامان معصوم‌علیهم السلام دید

در این میان، تلاش فیلسوفان، به‌ویژه فیلسوفان مسلمان، برای شناخت انسان، باارزش و گرانبهاست که می‌توان از آن برای ترسیم مبانی تربیت دینی استفاده کرد

پیشینه

تربیت دینی اساسی‌ترین هدف انبیاء بوده است: و از آنجا که اوّلین انسان، پیامبر الهی نیز بوده است، می‌توان موضوع تربیت دینی را همزمان با خلقت انسان دانست؛ یعنی با خلقت انسان، تربیت دینی او نیز مطرح بوده است؛ امّا یکی از راه‌کارهایی که از ابتدا تمام انبیای الهی و افراد علاقه‌مند به تربیت صحیح انسان مطرح می‌کرده‌اند، توجّه دادن به شناخت نفس، استعدادها و قوای درونی انسان بوده است؛ تا آنجا که جمله «من عرف نفسه فقد عرف ربه» جهانی شده است. شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند

جمله «من عرف نفسه، فقد عرف ربه: هر کس خودش را بشناسد، خدا خویش را شناخته است»، از جملات معروف جهان است، قبل از اسلام‏ هم این جمله گفته شده است، سقراط هم گفته است، در هند هم خیلی‏ها گفته‏اند;

این جمله از رسول اکرم‌صلی الله علیه و آله نیز نقل شده که فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه؛ : کسی که خود را شناخت، حتماً خدای خویش را شناخته است». حضرت علی‌علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند: «نَالَ الْفَوْزَ الْأَکْبَرَ مَنْ ظَفِرَ بِمَعْرِفَهِ النَّفْسِ؛ به فوز اکبر رسیده است کسی که به معرفت نفس دست یابد»

حکیمان و فیلسوفان نیز کتاب‌هایی را در این زمینه تصنیف کرده‌اند که می‌توان به کتب فی النفس از ارسطو، رساله نفس از شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا و النفس از ابن‌باجه و «جلد هشتم اسفار اربعه از صدرالمتألهین اشاره کرد

از جمله دستاوردهای فیلسوفان درباره‌ در بحث معرفت نفس، تبیین مبادی افعال اختیاری انسان و چگونگی صدور فعل از او می‌باشد

مبادی افعال اختیاری

هر نوعی از انواع جوهری، مبدئی است که افعالی که کمال ثانی برای آن نوع هستند، به آن نسبت داده می‌شود؛ بنابراین، نفس انسانی که یک صورت جوهری و ذاتاً مجرد از مادّه است، امّا در مقام فعل متعلّق به مادّه می‌باشد، علّت فاعلی افعالی است که از انسان صادر می‌شود. اما بدیهی است که صرف وجود نفس برای تحقق فعل کافی نیست، بلکه برای فاعلیت نفس شرایطی لازم است. در تبیین زیر در پی‌آنیم که این شرایط را کشف کنیم

انسان موجودی مختار است و در تحقق افعالش تصمیم و اراده او تأثیرگذار است و آدمی این را با علم حضوری درمی‌یابد

این که فردا این کنم یا آن کنم این دلیل اختیار است ای صنم

و چه علمی نیکوتر از علم حضوری! که عالِم، با خودِ واقعیت بدون واسطه صور و مفاهیم ذهنی مواجه است. اما فعلی اختیاری شمرده می‌شود که ناشی از دو عنصرِ علم و حبّ باشد. آنچه این مهمّ را برای انسان فراهم می‌کند، از طرفی وجود قوای ادراکی و قوای شوقی در نفس انسانی، و از طرف دیگر، امیال و گرایش‌های فطری در وجود اوست؛ مانند تمایل به تکامل که همچون قطب‌نمایی جهت حرکت را به او نشان می‌دهند. در انسان کمالات و استعدادهایی است که تشنه به فعلیت رساندن آنهاست. امّا در ابتدا این میل، گرایشی سرگردان و نامتعین است و برای متعین شدن آن نیاز به شناخت دارد. از این‌روی، آنچه را که تشخیص دهد برای او مفید است و موجب تکاملش می‌شود، به آن تمایل پیدا می‌کند. در اینجا میل و گرایش سرگردان او تعین یافته، و مسیر خود را مشخّص می‌یابد. از این‌رو نیاز به آن دارد که پیش از انجام کار، آن را تصوّر و مفید کمال بودن آن را تصدیق کند. به دنبال تصدیق به مفید بودن، شوق به انجام آن کار در نفس پدید می‌آید و در صورت شدت یافتن شوق، آن را اراده می‌کند و پس از اراده، قوای عامل که حرکت‌دهنده عضلات هستند، فعل را انجام می‌دهند. بنابراین، پس می‌توان مراحل انجام فعل ارادی را در انسان این‌گونه برشمرد

تصوّر فعل ! تصدیق به مفید بودن ! شوق ! شوق مؤکد ! اراده فعل

صدرالمتألهین مبادی افعال اختیاری انسان را چنین بر می‌شمرد: «; تصور فعل و مراحلی که بعد از آن ظاهر می‌شوند و عبارتند از اعتقاد به وجود منفعت در آن فعل، سپس برانگیخته شدن شوق از ناحیه قوه شوقیه، سپس تأکید و شدت یافتن آن شوق تا جاییکه اجماع که اراده نامیده می‌شود، حاصل شود، مبادی أفعال ارادی قصدی در ما [انسان‌ها] هستند». علامه طباطبایی در این زمینه بعد از مقدماتی می‌فرمایند: «;مبادی فعل ارادی در ما، علم و شوق و اراده و قوه عامله محرکه است و این مطلب را ما می‌توانیم در وجود خود، در مورد افعال ارادی بیابیم;». درباره این تبیین از فعل ارادی انسان، چند نکته گفتنی وجود دارد

نکاتی درباره علم

آیا علم مذکور در مبادی افعال، شامل علوم حضوری نیز می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش، به نکته‌ای که در تعلیقه نهایه الحکمه آمده است اشاره می‌کنیم: «ظاهر این تبیین با توجه به تصور و تصدیق مذکور، اختصاص مبدئیت علم، به علم حصولی است؛ اما به نظر می‌رسد وجهی برای تخصیص وجود ندارد؛ چرا که آنچه برای فعل اختیاری لازم است، علم است؛ چه حضوری و چه حصولی»

آیا لازم است علم فاعل مطابق با واقع باشد؛ یعنی وی فایده‌ای واقعی را درک کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت منظور از تصدیق به مفید بودن این نیست که فاعل ارادی علمی مطابق با واقع می‌یابد، بلکه مقصود مفید بودن در نظر فاعل است. حال اگر واقعاً در جهت تکامل حقیقی او باشد، فایده‌ای حقیقی است؛ در غیر این صورت فایده‌ای پنداری و خیالی است و در هر دو صورت شوق به فعل را در پی دارد

نکاتی درباره شوق

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی عوامل مؤثر در تشکیل ناودیس خوابیده موجود در پیشانی تاقدیس سلطان ( زاگرس)

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی عوامل مؤثر در تشکیل ناودیس خوابیده موجود در پیشانی تاقدیس سلطان ( زاگرس) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی عوامل مؤثر در تشکیل ناودیس خوابیده موجود در پیشانی تاقدیس سلطان ( زاگرس)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی عوامل مؤثر در تشکیل ناودیس خوابیده موجود در پیشانی تاقدیس سلطان ( زاگرس)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی عوامل مؤثر در تشکیل ناودیس خوابیده موجود در پیشانی تاقدیس سلطان ( زاگرس) :

سال انتشار: 1384

محل انتشار: بیست و چهارمین گردهمایی علوم زمین

تعداد صفحات: 12

نویسنده(ها):

عباس افلاطونیآن – گروه تکتونیک دانشگاه تربیت مدرس
علی یساقی – گروه نکتونیک دانشگاه تربیت مدرس
عبدالحسین احمدنیا – گروه تکتونیک دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

در کمربندهای چین خورده – رانده شده افق‌های گسستگی میانی نقش مهمی را در صد که چین خوردگی و تشکیل ساختارهای موجود به عهده دارد. تاقدیس سلطان که یک چین انتشار گسله ( PAULT PROPAGATION FOLD ) می‌باشد در کمربند چین خورده – رانده شده زاگرس در بخش میانی ناحیه لرستان واقع است. سازنده‌های و بمونی یافته در این طاقدیس بیشتر از رسوبات کرتاسه و دوران سوم زمین‌شناسی هستند. از میان این رسوبات سازنده‌های سورگاه ، گورپی و امیران به عنوان افق‌های گسستگی میانی کم عمق تأثیر زیادی در تشکیل ساختارهای موجود در این تاقدیس دارند. در قسمتی از پهلوی یک جنوبی این تاقدیس نامتقارن بسته که به سمت جنوب – جنوب غرب و تمایل دارد یک ناودیس خوابیده وجود دارد. در این تحقیق با تقسیم دو برش ساختاری بر روی این تاقدیس مشخص شد که سازنده‌های مقاوم تله زنگ ک، شکان و آسماری با قرارگیری در بین مارن ها و شیل های شکل پذیر امیران و گورپی و تبخیری های گچساران شرایط بسیار مستعدی برای لغزش دارند و در مراحل پایانی تکامل چین با افزایش ارتفاع نشیب پهلوی جنوبی تاقدیس تا حدود 45 الی 60 درجه تحت تأثیر نیروی ثقل شاهرود و به لغزش و برگشتی کرده‌اند . در اثر ادامه چین خوردگی انتشار گسلی، جابجایی بلوک فرا دیواره و عملکرد نیروهای ثقل و فرسایش، این لایه‌ها بدون شکستگی به پشت خمیده شده و این ناودیس خوابیده را به وجود آورده اند.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله مدلسازی تغییرات جزر و مد با مطالعه موردی در بندر شهید رجایی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

  مقاله مدلسازی تغییرات جزر و مد با مطالعه موردی در بندر شهید رجایی دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدلسازی تغییرات جزر و مد با مطالعه موردی در بندر شهید رجایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدلسازی تغییرات جزر و مد با مطالعه موردی در بندر شهید رجایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدلسازی تغییرات جزر و مد با مطالعه موردی در بندر شهید رجایی :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: هفتمین کنگره ملی مهندسی عمران
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
حمیدرضا ربیعی فر – استادیار،گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ،تهران ،ایران
نرجس باقری – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:
دراین تحقیق, مدلی عددی تهیه شده است که توسط آن می توان رژیم جزرومد در منطقه ای دلخواه از آب های دریا را تشخیص داد. روش کاردر برنامه تهیه شده بدین ترتیب است که ابتدا با استفاده از داده های ثبت شده تراز آب برای مدت مشخص , به روش آنالیز هارمونیک(روش رگرسیون خطی) دامنه های اصلی جزر و مد محاسبه می شوند.همچنین این داده ها به نرم افزارMikeداده شده , دامنه ها دوباره محاسبه شده و در انتها با هم مقایسه می شوند.در این تحقیق، به صورت موردی اطلاعات تراز سطح آب در بندر شهید رجائی به مدت 11 ماه در سال 2007 میلادی برداشت شده است برای انجام تحقیق از خاصیت تکرار شوندگی زمانی مشاهدات ارتفاع سطح دریا و سریهای زمانی مشاهدات جمع آوری شده در تاید گیج موجود در بندر شهید رجائی استفاده شده است.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله ارزیابی رابطه انرژی با سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع ایران در سالهای (1345 -72)

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

  مقاله ارزیابی رابطه انرژی با سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع ایران در سالهای (1345 -72) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی رابطه انرژی با سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع ایران در سالهای (1345 -72)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارزیابی رابطه انرژی با سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع ایران در سالهای (1345 -72)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارزیابی رابطه انرژی با سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع ایران در سالهای (1345 -72) :

سال انتشار: 1378

محل انتشار: دومین همایش ملی انرژی

تعداد صفحات: 16

نویسنده(ها):

غلامعلی شرازه ای – دانشکده ادبیات علوم انسانی، دانشگاه شیراز
محمدهاشم موسوی حقیقی – کارشناس ارشد، سازمان جهاد سازندگی استان فارس

چکیده:

این مقاله به بررسی روابط مکملی و جانشینی بین نهاده های انرژی و سایر نهاده های تولیدی در فرآیند تولید صنایع نه گانه کشور ایران در دوره (1354 -72) می پردازد .
بر اساس نتایج حاصله می توان اظهار نمود که مواد انرژی زا گازی و مایع، مواد انرژی زای گازی و نیروی کار، مواد انرژی زای مایع و نیروی الکتریکی، نیروی کار و نیروی الکتریکی، سرمایه و نیروی الکتریکی عوامل تولید جانشین، و نیروی کار و سرمایه، مواد انرژی زای گازی و نیروی الکتریکی، مواد انرژی زای مایع و نیروی کار، عوامل تولید مکمل در فرآیند تولید صنایع می باشند . در بین کششهای قیمتی استخراج شده از تابع هزینه ترانسلوگ مواد انرژی زای گازی کشش پذیرترین عامل تولید -)1/238) و مواد انرژی زای مایع کمترین کشش (0/4458-) را دارند .

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

عنوان مقاله : اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از DEA/AHP

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

 عنوان مقاله : اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از DEA/AHP دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان مقاله : اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از DEA/AHP  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان مقاله : اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از DEA/AHP،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان مقاله : اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از DEA/AHP :

سال انتشار : 1385

نام کنفرانس یا همایش : چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات : 11

چکیده مقاله:

از آنجا که هزینه های نگهداری و تعمیرات یکی از اقلام هزینه ای مهم در بهای تمام شده محصولات است ، دقت در برنامه ریزی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات می تواند راهی برای حفظ بقا در عرصه رقابت باشد . از اینرو شناخت الگوهای مناسب و اولویت بندی انجام فعالیتهای نگهداری و تعمیرات در این راه کمک کننده خواهد بود .
در این مقاله با رویکرد DEA/AHP روشی جهت اولویت بندی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات مشابه پیشنهاد شده است که با استفاده از AHP 1 داده های کیفی عملکرد را کمی نموده و با استفاده از مدلهای DEA 2 کارایی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات بر روی دستگاههای مشابه را محاسبه کرده ایم تا از نتایج بدست آمده جهت اولویت بندی فعالیتهای آتی و همچنین شناخت الگوهای کارای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات استفاده نماییم .

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله کاربرد آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory) در ساخت روبات های پادار

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

  مقاله کاربرد آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory) در ساخت روبات های پادار دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کاربرد آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory) در ساخت روبات های پادار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاربرد آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory) در ساخت روبات های پادار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کاربرد آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory) در ساخت روبات های پادار :

سال انتشار: 1388

محل انتشار: دوازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

تعداد صفحات: 8

نویسنده(ها):

سهیل کیان زاد –
سیدمحمدابراهیم فرهنگ دوست – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
عباس مجیدی –

چکیده:

این مقاله به بررسی روبات های متحرک که از پا به جای چرخ برای حرکت خود استفاده می کنند، پرداخته و با ساخت روبا تهای کوچک وپیاده سازی الگوهای حرکتی در آن ها، سعی نمود هاست تا مقدمات لازم برای ساخت انواع پیشرفته تر و بزرگ ترآن ها را فراهم آورد. در این راستا ابتدا به بررسی انواع جدید محرک ها و ماهیچه های مصنوعی پرداخته و با انتخاب بهترین گزینه موجود جزئیات ساخت دو روبات چهارپا و شش پا نشان داده شده است و در انتها با بهینه سازی زمانی محرک ها به منظور افزایش سرعت روبات و ارئه الگوهایی برای انواع پیشرفته تر آن سعی نموده است تا مقدمات لازم برای فعالیت های بعدی را فراهم آورد.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

قانون حاکم بر مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در حوادث بین المللی هوایی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

 قانون حاکم بر مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در حوادث بین المللی هوایی دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد قانون حاکم بر مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در حوادث بین المللی هوایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی قانون حاکم بر مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در حوادث بین المللی هوایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن قانون حاکم بر مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در حوادث بین المللی هوایی :

سال انتشار : 1395

نام کنفرانس یا همایش : نخستین همایش ملی علوم اسلامی حقوق و مدیریت

تعداد صفحات : 5

چکیده مقاله:

همواره بحث از قوانین متعارض، حاکمیتهای متعارض و نظمهای متعارض است ازجمله موضوعات دشوار و درواقع پیچیده حقوق بینالملل خصوصی بوده و به همین دلیل هم توجه بسیاری از قانونگذاران، دادرسان و اندیشمندان حقوقی، بهویژه فرهیختگان تعارض قوانین را به خود جلب کرده؛ بهعلاوه این پیچیدگی هم ظاهراً دلایلخاص خود را دارد: رشد سریع و شگفتآور بشر در این سده، موجب تنوع موارد مسئولیت مدنی شده و بر دشواری موضوع افزوده است؛ وظیفه و هدف اصلی حقوقمسئولیت مدنی همواره مورد اختلاف است و در طبیعت و ماهیت حق مطالبه جبران خسارت، هیچگونه اتفاق نظری وجود ندارد از طرفی بحث مسئولیت متصدیحملونقل هوایی دارای پیچیدگیها خاصی است بهترین روش شناخته شده در زمینه تعیین مسئولیتهای حملونقل هواپیمایی علاوه بر قوانین داخلی که شامل قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی است، کنوانسیونهای بینالمللی نیز که ایران عضو آنهاست، حاکم بر این موضوع هستند و دادگاهها نیز در مورد دعاوی مربوط به شرکتهای هواپیمایی میبایست بر اساس قوانین و کنوانسیونهای ذکر شده، رأی صادر کنند.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله محیط زیست ومعماری سبز

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

  مقاله محیط زیست ومعماری سبز دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله محیط زیست ومعماری سبز  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله محیط زیست ومعماری سبز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله محیط زیست ومعماری سبز :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: دومین همایش ملی چشم انداز نطنز در الگوی معماری و شهرسازی اسلامی در افق 1404
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
اباذر مهرعلی – عضو هیأت علمی آموزشکده سما، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران

چکیده:
بعد از انقلاب صنعتی، نیاز به سکونت گامهایی برای همه طبقه جامعه در جوامع مطرح شد . فضاهایی برای زیستن، که هم از نظر کمی پاسخگوی تقاضای مطرح شده باشد و هم از نظر کیفی . بدین ترتیب حرفه معماری بیش از پیش به متن جامعه ره یافت و نوعی«معماری اجتماعی و مردمی» شکل گرفت. در این میان با ساخت و سازهای گسترده و دخل و تصرف بیشتر در روند طبیعت ، مساله آلودگی محیط زیست روز به روز بیشتر در راس دغه دغه های بشر قرار گرفت . معماران را بر آن داشت که راه حل هایی برای کاهش آسیب وارده به محیط زیست و اکویسیتم کره زمین پیدا کنند . امروزه بحث «معماری پایدار» یا «معماری سبز» جزو مهم ترین مباحث مطرح شده در طراحی معماری است . معماری سبز تجربه نسلهای متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه رادر خود نهفته دارد . موضوعات ارائه شده در این گزارش مجموعه ای از اصول مختلفی هستندکه در نظر گرفتن ناها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

مقاله عرفان و اخلاق علامه طباطبایی

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید

 مقاله عرفان و اخلاق علامه طباطبایی دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عرفان و اخلاق علامه طباطبایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عرفان و اخلاق علامه طباطبایی

عرفان علامه طباطبایی  
چکیده‌  
عرفان  
منابع:  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله عرفان و اخلاق علامه طباطبایی

1-  فرهنگ‌ معین

2-  ارزش‌ میراث‌ صوفته‌ ص‌  9 و

3-  التوحید و النبوه‌ و الولایه، شیخ‌ محمود قیصری‌ ص‌ 7

4-  کشکول‌ دفتر پنجم‌ ص‌ 515

5-  الرسائل‌ التوحیدیه‌ ص‌ 20 و 21 و 22

6-  در مسائل‌ التوحیدیه‌ ص‌ 23

7-  مصباح‌ الهدایه‌ عزالدین‌ محمود کاشانی‌ فصل‌ توحید

8- اصول و فلسفه و روش رئالیسم، تالیف حضرت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، جلد 1 و

9- گزاره های اخلاقی از سقراط تا علامه طباطبائی، تالیف مصطفی اسکندری

 چکیده‌

در این‌ مقاله‌ عرفان‌ در سیر تحولی‌ و تطوری علامه، از ابتدا تا قرن‌ نهم‌ قمری‌ بحث‌ و بررسی، و بر معنای‌ «معنویت‌گرایی» و «وجهه‌ الاهی» عرفان‌ که‌ منظور نظر صائب‌ و ثاقب‌ مرحوم‌ علا‌ مه‌ طباطبایی؛ در آثار و اثمار وجودی‌اش‌ بود، تکیه‌ و تأکید شده‌ است‌ که‌ او‌لاً‌ این‌ معنا در فطرت‌ آدمیان‌ و همه‌ ادیان‌ و مذاهب‌ و ملل‌ و نحل‌ موجود است‌ و ثانیاً‌ حقیقت‌ معنویت‌خواهی‌ و راه‌ و روش‌ نیل‌ به‌ آن‌ و شریعت‌ کاملی‌ که‌ موصل‌ و مؤ‌د‌ی‌ انسانِ‌ سالک‌ به‌ اوج‌ معنا و قله‌ بلند کمال‌ و قرب‌ الهی است، در اسلام‌ ناب‌ متجلی‌ شده‌ است

از طرف‌ دیگر، «توحید» که‌ غایت‌ قصوی‌ و مقصد اَسنی‌ در عرفان‌ اصیل‌ اسلامی‌ و فوق‌ نگرش‌ کلامی‌ و فلسفی‌ است‌ و به‌ «توحید» حالی، شهودی‌ و ; می‌رسد، در حقیقت، باطن‌ همه‌ ساحت‌های‌ سه‌گانه‌ معارف‌ اسلامی‌ یعنی‌ عقیدتی، اخلاقی‌ و عرفانی، و فقهی‌ و شرعی‌ است‌ و «انسان‌ کامل»، همانا انسان‌ موحد ناب‌ است‌ و توحید، فنا در ذات‌ الهی، فنای‌ ذاتی، صفاتی‌ و افعالی‌ خواهد بود که‌ مرحوم‌ علا‌ مه‌ در رساله‌ التوحید به‌ نحو احسن‌ و اکمل، وحدت‌ حقه‌ حقیقیه‌ را تبیین، آن‌گاه‌ اسما و مراتب‌ اسمای‌ حسنای‌ الهی را نیز در رساله‌ الاسمأ ترسیم‌ و تصویر کرده‌ است

به‌ هر حال، نویسنده، کاربرد چهارم‌ یعنی‌ «معنویت‌ مداری» و وجهه‌ الهی عرفان‌ را عمق‌ اندیشه‌های‌ عرفانی‌ علا‌ مه‌ و «توحید ناب» را اوج‌ تکامل‌ عرفانی‌ و خلاصه‌ و عصاره‌ عمیق‌ و شگرف‌ و شگفت‌ اسلام‌ ناب‌ برمی‌شمارد که‌ مختص‌ فرهنگ‌ و شریعت‌ و معارف‌ اسلام‌ ناب‌ است‌ و دیگر هیچ

 عرفان

 ‌«عرفان» که‌ معنای‌ لغوی‌ آن، «شناختن» یا باز شناختن‌ و ; است، در «عرف‌ خاص» و کاربرد اصطلاحی‌ خود، سرگذشت‌ پر ماجرایی‌ داشته‌ و دستخوش‌ دگرگونی‌های‌ فراوانی‌ شده‌ است‌ که‌ مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارتند از

1 این‌ مقوله‌ در نخستین‌ کاربرد اصطلاحی‌ خود، همراه‌ با کلمه‌ «تصوف» به‌ معنای‌ شاخه‌ای‌ از معرفت‌ بشری‌ است‌ که‌ در تعریف‌ آن‌ گفته‌اند: طریقه‌ معرفت‌ نزد آن‌ دسته‌ از صاحب‌نظران‌ است‌ که‌ بر خلاف‌ اهل‌ برهان، در کشف‌ حقیقت‌ بر ذوق‌ و اشراق، بیش‌تر اعتماد دارند تا بر عقل‌ و استدلال.3 ; عرفان، معرفتی‌ مبتنی‌ بر حالت‌ روحانی‌ و وصف‌ ناپذیر است‌ که‌ در آن‌ حالت، این‌ احساس‌ برای‌ انسان‌ پیش‌ می‌آید که‌ ارتباطی‌ مستقیم‌ و بی‌واسطه‌ با وجود مطلق‌ یافته، و این‌ احساس، البته‌ حالتی‌ روحانی‌ ورای‌ وصف‌ و حد‌ وصف‌ناپذیر است‌ که‌ طی‌ آن، ذات‌ مطلق‌ را نه‌ با برهان، که‌ با ذوق‌ و وجدان‌ درک‌ می‌کند

در این‌ تعریف، «عرفان»، قسیم‌ انواع‌ دیگر معرفت، یعنی‌ «علم»، «فلسفه» و «هنر» می‌شود و همان‌ طور که‌ در تعریف‌ علم‌ آن‌ را دریافت‌ متکی‌ به‌ حس‌ و تجربه‌ و در وصف‌ فلسفه، آن‌ را دریافت‌ متکی‌ به‌ عقل‌ و استدلال‌ و درباره‌ هنر، آن‌ را دریافت‌ متکی‌ به‌ احساس‌ و عاطفه‌ دانسته‌اند، عرفان‌ را نیز درک‌ و دریافتی‌ متکی‌ به‌ قلب‌ و از راه‌ کشف‌ و شهود و ذوق‌ و وجدان‌ شمرده‌اند و بدیهی‌ است‌ که‌ چنین‌ معرفتی، به‌ عالم‌ اسلام‌ اختصاص‌ نداشته‌ و امری‌ عام‌ بین‌ همه‌ اقوام‌ جهان‌ است

2 ورود این‌ مقوله‌ به‌ دنیای‌ اسلام‌ و وصف‌ آن‌ به‌ «اسلامی»، مفهوم‌ این‌ کلمه‌ را به‌ کلی‌ از تعریف‌ نخست‌ جدا کرده‌ و به‌ آن‌ معنای‌ جدیدی‌ بخشیده‌ است‌ که‌ باید آن‌ را در کاربرد اصطلاحی‌ آن‌ دانست‌ و شاید کوتاه‌ترین‌ تعریفی‌ که‌ برای‌ آن‌ کرده‌اند، این‌ است

هوالعلم‌ با سبحانه‌ من‌ حیث‌ اسمائه‌ و صفاته‌ و مظاهره‌ و احوال‌المبدأ والمعاد ; . و معرفه‌ طریق‌السلوک‌ و المجاهده

شیخ‌ بهایی‌ در کشکول، همین‌ تعریف‌ را پسندیده‌ و با دیگران‌ همراه‌ است‌ که‌ عرفان، علم‌ به‌ مبدأ اعلا از راه‌ اسما و صفات‌ الهی و شناخت‌ ویژگی‌های‌ مبدأ و معاد و راه‌ و رسم‌ سیر و سلوک‌ به‌ سوی‌ او است

3 معنای‌ دیگر «عرفان»، جنبه‌ فرهنگی‌ و وجهه‌ نظری‌ و علمی‌ «تصوف» است‌ به‌ این‌ معنا که‌ پس‌ از ظهور نحله‌ و فرقه‌ای‌ به‌ نام‌ صوفیه‌ در عالم‌ اسلام‌ و رسمیت‌ یافتن‌ آن، این‌ مشرب‌ به‌ بخش‌ «نظری» و «عملی» یا «علم‌ اصول» و «علم‌ وصول» تقسیم‌ شد که‌ البته‌ در طول‌ تاریخ‌ و تقریباً‌ تا قرن‌ نهم‌ هجری، هر دو بخش‌ با هم‌ به‌ کار خود ادامه‌ می‌دادند؛ اما پس‌ از آن، به‌ آن‌ بخش‌ از این‌ نوع‌ معرفت‌ که‌ به‌ بررسی‌ مبادی‌ و مسائل‌ نظری‌ این‌ مشرب‌ می‌پرداخت، «عرفان» گفتند و وجهه‌ رسمی‌ و اجتماعی‌ آن‌ که‌ با طرح‌ سلسله‌ها و سابقه‌های‌ عملی‌ آن‌ کار داشت، «تصوف» نام‌ گرفت‌ و به‌ جانبداران‌ آن‌ نیز صوفیه‌ و متصوفه‌ گفتند

4 کاربرد چهارم‌ و مهم‌ «عرفان»، مقوله‌ای‌ معادل‌ «معنویت» و «وجهه‌ الاهی» است‌ که‌ این‌ مقوله‌ در این‌ استعمال، در حوزه‌ عرفان‌ و تصوف‌ رسمی‌ خلاصه‌ نمی‌شود، و محدود نمی‌ماند و حتی‌ قسیم‌ دیگر انواع‌ و شاخه‌های‌ معرفت‌ بشری‌ هم‌ نیست؛ بلکه‌ مفهومی‌ گسترده‌ و فراگیر دارد که‌ همه‌ ساحت‌های‌ دانش‌ و بینش‌ را شامل‌ می‌شود؛ یعنی‌ آن‌گاه‌ که‌ بخواهیم‌ به‌ موضوع‌ و بحثی‌ از جنبه‌ الهی و معنوی‌ آن‌ نگاه‌ کنیم‌ و وجهه‌ و صبغه‌ ربانی‌ آن‌ را لحاظ‌ کنیم، مقوله‌ «عرفان» را به‌ کار می‌گیریم‌ و روشن‌ است‌ که‌ چنین‌ کاربردی‌ در حوزه‌ همه‌ دانش‌ها و بینش‌ها می‌تواند مورد داشته‌ باشد؛ برای‌ مثال‌ اگر در عالم‌ فقاهت‌ به‌ جنبه‌های‌ باطنی‌ احکام‌ شرع‌ بپردازیم‌ و راز و رمز و اسرار ملکوتی‌ نماز و روزه‌ و حج‌ و جهاد را چنان‌که‌ سنت‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ بوده‌ است، باز بشناسیم، به‌ «عرفان‌ احکام» پرداخته‌ایم‌ و «عارف» در این‌ معنای‌ فراگیر، دیگر به‌ هیچ‌ نحله‌ و مشربی‌ متعلق‌ نیست؛ بلکه‌ معنایی‌ معادل‌ و برابر با «عالِم‌ ربانی» دارد که‌ همه‌ ساحت‌های‌ معرفت‌ را با نگاه‌ خدابینانه‌ خود به‌ یک‌دیگر گره‌ می‌زند و در هر چه‌ می‌نگرد، سیمای‌ خدا را می‌بیند

آن‌ چه‌ ما می‌خواهیم‌ درباره‌ علامه‌ طباطبایی‌ بگوییم، عرفانی‌ از این‌ دست‌ است‌ و نه‌ از این‌ بابت‌ که‌ وی‌ چهره‌ای‌ از چهره‌های‌ شناخته‌ شده‌ از شاخه‌ای‌ از شاخه‌های‌ معارف‌ اسلامی‌ یعنی‌ تصوف‌ و عرفان‌ است. علامه، شخصیتی‌ چون‌ بایزید بسطامی‌ یا ابوالحسن‌ خرقانی‌ و یا حتی‌ محیی‌الدین‌ بن‌ عربی‌ نیست‌ که‌ به‌ مکتب‌ و مشربی‌ خاص‌ وابسته‌ باشد. و اگرچه‌ بزرگانی‌ چون‌ ابن‌ عربی‌ و سید حیدر آملی، در دیگر حوزه‌های‌ معارف‌ گوناگون‌ دینی‌ و اسلامی، تجربه‌ و تبحر داشته‌ و گه‌ گاه‌ حتی‌ در جایگاه‌ فقیه‌ و مفتی، فتوا و حکمی‌ صادر کرده‌اند؛ اما به‌ هر حال، نام‌ آنان‌ در طول‌ تاریخ‌ در جدول‌ عارفان‌ صاحبِ‌ مکتب‌ ثبت‌ و ضبط‌ شده‌ است‌ و در عمل، از جرگه‌ و جریان‌ عالمان‌ دین‌ و مجتهدان‌ متشر‌ع‌ جدا شده‌اند و باهمه‌ کوششی‌ که‌ در پیوند دادن‌ شریعت‌ و طریقت‌ و حقیقت‌ داشته‌اند، سرانجام‌ جدول‌ نام‌ و راه‌ و رسم‌ آنان، از راه‌ عالمان، فقیهان‌ و حکیمان‌ جدا شده‌ است؛ ولی‌ ما بزرگانی‌ از اهل‌ معرفت‌ داریم‌ که‌ حضور فعال‌ و کارساز آن‌ها در همه‌ زمینه‌ها و صحنه‌های‌ علمی‌ و عملی‌ چنان‌ است‌ که‌ با همه‌ تبحر و تسلطی‌ که‌ در هر فنی‌ دارند، به‌ هیچ‌ جمعیت‌ و جامعه‌ خاص‌ علمی‌ محدود نمانده‌اند و علامه‌ یکی‌ از همین‌ بزرگ‌مردانی‌ است‌ که‌ اگر چه‌ هم‌ فقیه، هم‌ مفسر، هم‌ فیلسوف‌ و هم‌ عارف‌ است‌ و در همه‌ این‌ ساحت‌ها جایگاه‌ دارد، اما او را به‌ هیچ‌ یک‌ از این‌ جوامع‌ به‌ این‌ معنا نمی‌توان‌ وابسته‌ دانست‌ که‌ حضور او را در دیگر حوزه‌ها و ساحت‌ها کمرنگ‌ کند و شاید یکی‌ از لطایف‌ کاربرد کلمه‌ «علا‌ مه» برای‌ این‌ اشخاص‌ همین‌ باشد و به‌ همین‌ دلیل، دیگر در روزگار ما که‌ دوران‌ تخصص‌های‌ خاص‌ و دقیق‌ علمی‌ است، نتوان‌ برای‌ چنین‌ شخصیت‌هایی‌ که‌ پرورده‌ و ساخته‌ و پرداخته‌ زمانه‌ و روزگار مجموعه‌ معارف‌ دینی‌ بوده‌اند، جانشین‌ و جایگزینی‌ یافت‌ و این‌ تعبیر را برای‌ آن‌ها به‌ کار برد. به‌هرحال، از ابعاد مهم‌ جامعیت‌ علامه، همین‌ بُعد معنوی‌ و وجهه‌ الهی او است‌ که‌ آزمودگی‌ و آموزندگی‌ این‌ ساحت‌ از شخصیت‌ او را در مجموعه‌ اقوال، اعمال، احوال، افکار و در سیر و سلوک‌ و راه‌ و رسم‌ زندگی‌اش‌ می‌توان‌ حس‌ کرد

پیش‌ از آن‌ که‌ وارد ساحت‌های‌ تخصصی‌ «علم‌ اصول» و «وصول» عرفانی‌ حضرت‌ علامه‌ شویم، نشانه‌های‌ روشن‌ این‌ گرایش‌ به‌ «عرفان‌ ناب‌ اسلامی» را در مجموعه‌ احوال، آثار، استادان، شاگردان‌ و گفته‌ها یا نوشته‌های‌ وی‌ از همان‌ روزهای‌ نخستین‌ زندگی‌ علمی‌اش‌ می‌بینیم‌ که‌ با باوری‌ تردیدناپذیر به‌ توصیه‌ و تأکید در پذیرش‌ و گرایش‌ به‌ این‌ بُعد معنوی‌ می‌پردازد؛ از همان‌ سال‌های‌ اولی‌ که‌ دست‌ به‌ قلم‌ می‌برد و به‌ ارائه‌ مقالاتی‌ می‌پردازد و بعدها این‌ مقالات‌ به‌ وسیله‌ دیگران‌ فراهم‌ می‌آید و به‌ نام‌ فرازهایی‌ از اسلام‌ و معنویت‌ تشیع‌ و; به‌ چاپ‌ می‌رسد. مقالاتی‌ چون‌ درسی‌ از قرآن، عالم‌ غیب، معنویت‌ تشیع‌ و نظایر آن، سرشار از همین‌ آموزه‌ها و ارزش‌های‌ عرفانی‌ است‌ که‌ به‌ زبان‌ ساده‌ و بی‌پیرایه‌ برای‌ استفاده‌ عموم‌ مردم‌ نگارش‌ یافته، همچنان‌ به‌ سیر تکاملی‌ خود ادامه‌ می‌دهد تا به‌ آرا و انظار قیم‌ و محکم‌ و تخصصی‌ عرفان‌ می‌رسد که‌ نمونه‌های‌ اعلای‌ آن‌ را در تفسیر کم‌ نظیر المیزان‌ و در ذیل‌ آیات‌ شریفه‌ قرآن‌ می‌توان‌ دید که‌ چون‌ ما در اندیشه‌ تألیفی‌ بزرگ‌ با همین‌ عنوان‌ (عرفان‌ حضرت‌ علامه)هستیم، بحث‌ مستوفای‌

این‌ جریان‌ تکاملی‌ را به‌ آن‌ کتاب‌ وامی‌گذاریم‌ و در این‌ مقاله، به‌ مبانی‌ آرای‌ علا‌ مه‌ در مقوله‌ اصلی‌ عرفان‌ که‌ معرکه‌ آرای‌ صاحب‌نظران‌ این‌ مشرب‌ و شالوده‌ اساسی‌ همه‌ بحث‌های‌ نظری‌ عرفان‌ اسلامی‌ است، می‌پردازیم‌ و رأی‌ و نظر این‌ عارف‌ الهی را در بحث‌ توحید رقم‌ می‌زنیم‌ و گوشه‌ای‌ از لطایف‌ و حقایقی‌ را که‌ در کتاب‌ مستطاب‌ الرسائل‌ التوحیدیه‌ بیان‌ فرموده‌است، باز می‌گوییم

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید